Home / SVĚT CHEMIE / SVĚT ČESKÉ CHEMIE / Recenze knih / Laické / popularizační

Laické / popularizační

Recenze na laické, nebo popularizační knihy pro základní, střední a vysoké školy.

Proč se klepou řízky - Chemie v kuchyni (VYDALO NAKLADATELSTVÍ DOKOŘÁN 2008, PRAHA)

Anotace nakladatelství:
Příprava jídla a jeho konzumace je pro většinu z nás oblíbenou činností. Ne nadarmo vychází neustále velké množství nejrůznějších kuchařských knih plných tradičních či experimentálních receptů. Vaření je však především chemický proces, má proto s chemií mnoho společného. V knize žádné nové recepty nenajdete, ale zato se dozvíte o potravinách spoustu zajímavostí - od jejich chemického složení, přes to, proč se řízky mají naklepat, až po to proč si červ vybere vždy to nejkrásnější jablko. Nemalý prostor je věnován také nejrůznějším chemickým látkám (lidově zvaným "éčka"), které se do potravin přidávají.
Autor, profesor biochemie, je neobhajuje, ale uvádí na pravou míru některé názory na jejich přehnanou nebezpečnost. Součástí knihy je kompletní seznam těchto aditiv řazený podle jejich kódů s popisem původu a technologické funkce.

Recenze:

Záhady, klíče, zajímavosti - Očima fyzikální chemie (VYDALA VŠCHT PRAHA, 2004)

Anotace nakladatelství:
Současná fyzikální chemie je vědní obor, jenž tvoří teoretický základ inženýrských oborů. Méně se již ví, že fyzikální chemie dovede vysvětlit mnoho jevů, se kterými se běžně setkáváme, a že dokáže vyřešit řadu praktických problémů. Cílem této knížky je popularizace fyzikální chemie. Jejím obsahem je volné povídání, prokládané vypočtenými příklady a zajímavostmi z denního života. Kniha si neklade za cíl být učebnicí v klasickém smyslu, a proto neobsahuje odvození použitých vztahů, ani se nepokouší o ucelený výklad jednotlivých částí fyzikální chemie.

Recenze:

Blýskání (VYDALO AGA, PRAHA 2011)

Anotace nakladatelství:
Ve vesmíru je většina atomární látky v plazmatickém skupenství. Z plazmatu je složeno nitro hvězd, za plazma lze považovat většinu mlhovin, mezihvězdné i mezigalaktické prostředí. Sluneční soustava je vyplněna plazmatem slunečního větru, plazma nalezneme v magnetosférách planet. Jedinými neplazmatickými oázami jsou kamenné planety a měsíce. Naše Země je jedním z mála objektů ve vesmíru, na němž je plazma vzácností. Nalezneme ho ale v ionosféře, v kanálech blesků a v tajuplných laboratořích plazmových fyziků. Plazma se vetřelo i do našich domácností. V kuchyni používáme nože s ostřím ukutým v plazmovém výboji, na sobě máme šaty z textilií upravených v plazmatu a večer usedneme k plazmové obrazovce televize...

Proč je v noci tma? (VYDALO AGA, PRAHA 2011)

Anotace nakladatelství:
Otázka „Proč  je v noci tma?“ vypadá na první pohled banálně až hloupě. Ve skutečnosti jde o mimořádně plodnou otázku, kterou si kladli nejzvídavější duchové již od počátku novověku, a to nejenom hvězdáři, kterým to nejvíc přísluší, ale také fyzikové, filosofové a dokonce i básníci.

Musíme si promluvit o Kelvinovi (VYDALO KNIHA-ZLÍN, 2010)

Anotace nakladatelství:
Po velmi úspěšném titulu Kvantová teorie nikoho nezabije (česky KNIHA ZLIN, 2010) na náš trh přichází i autorova nejnovější publikace – Musíme si promluvit o Kelvinovi. I zde se Chown pokouší všedním jazykem přiblížit i laikům problematiku vzniku vesmíru, významu nekonečné rozmanitosti a pestrosti světa, ve kterém žijeme, záhadu tmavé noční oblohy, která by teoreticky měla zářit stejně jako povrch typických hvězd nebo původ železa kolujícího v naší krvi. Složitost světa prozrazuje nejen to, že Bůh hraje s vesmírem kostky, ale že pokud by kostky nehrál, vůbec žádný vesmír by zde nebyl. Těšte se na rozkrytí souvislosti mezi vaším televizním přijímačem a vznikem vesmíru. S upřímností sobě vlastní autor prohlašuje některé běžně uznávané závěry za nesprávné. Většina astronomů se tak v jejich interpretaci mýlí. Jeho nová kniha rozhodně změní způsob, jakým vidíte svět. Chown vám jako určitý průvodce umožní číst kosmická znamení anebo, slovy Williama Blakea, 'vidět svět v zrnku písku!

Straka v říši entropie (VYDAL PETR PRCHAL, 2010)

Anotace nakladatelství:
Kniha Markéty Baňkové Straka v říši entropie jsou bajky pro dospělé i děti. Zvířata v nich luští záhady existence a fungování světa. Zjistíme, proč se hroch udrží na vodní hladině i proč někteří samci nepohrdnou samičkou z igelitu. Jak lišky prochází krizí středního věku a kdo všechno chce být ideálem krásy. Proč nemá smysl bojovat proti nepořádku a jak zatočit s jezevcem notorikem. Jak může notorik pád ze schodů omluvit zakřivením časoprostoru a že i myši mají určitý názor na kvantovou neurčitost.

Profil absolventa (VYDALA ACADEMIA PRAHA, 2008)

Anotace nakladatelství:
Soubor 25 popularizujících statí napsaných v letech 1995–2007 je věnován problémům teoretické biologie, tj. otázkám evoluce a morfogeneze živých bytostí, vztahu věda a svět, věda a společnost. Je všechno důležité zapsáno v DNA? Jestliže ne, jaká je role těla a tělních pochodů, ve srovnání s genetickým zápisem? Kde se berou v evoluci novinky? Jak přivést k souladu různé úrovně popisu živých bytostí? Vyplývají nějak jedna z druhé? Vylučují se navzájem? Mohou živé bytosti cosi „chtít“, nebo jde o neodpustitelný antropomorfismus? Čtenář zde najde také exkursy do dějin biologie (Darwin, Lamarck, Lysenko), ekologie (zejména teorie Gaia), nebo antropologie (v souvislosti s otázkou, jak „dělat“ vědu o člověku). Žánrově jde o směs zahrnující původní články, doslovy, recenze i nekrolog. Nedílnou součástí souboru je krátká autobiografie autora, ve které se ohlíží za posledními 35 lety prožitými na univerzitním pracovišti.

Náhoda a nutnost (VYDAL PAVEL MERVART ČERVENÝ KOSTELEC, 2008)

Anotace nakladatelství:
Kniha Náhoda a nutnost, testament jednoho ze zakladatelů molekulární biologie a nositele Nobelovy ceny, vzbudila v době svého vydání neobyčejný rozruch ve vědecké obci i mezi laiky. Autor v ní rozvíjí své názory na uspořádání a fungování světa vůbec a života v něm zvlášť, a také na roli člověka, který se v tomto lhostejném světě octl pouhou náhodou, jak věří. Z ideologických důvodů nesmělo u nás dílo vyjít v době svého vzniku a později dostaly přednost tituly jiné. První český překlad Náhody a nutnosti vychází spolu s články desítky našich odborníků – biologů a filozofů z generace pamětníků i těch nejmladších. Titul je doplněn dobovými dokumenty: nobelovskou přednáškou J. Monoda, recenzí a nekrologem.

Laboratorní deník (VYDALA ACADEMIA PRAHA, 2008) SŠ a VŠ

Anotace nakladatelství:
Životopisné vzpomínky Rudolfa Zahradníka, známého fyzikálního chemika a později předsedy Československé a České akademie věd, zahrnují více než dvě třetiny 20. století a samý počátek století jednadvacátého. Jde o období členěné podle stěžejních historických událostí, mající tři roviny vyprávění: obecné klima období, osobní historky a události a zpráva o badatelství vlastním a badatelství osob blízkých a kolegů, jejichž dílo vyžaduje pozornost. Kniha zachycuje půlstoletí klíčových událostí zrodu a vývoje české vědy a výzkumu, které se odehrávaly v dobách svízelných a politicky neblahých a které by neměly být zapomenuty.

Scientifica - Milníky světa vědy (VYDALA FORTUNA LIBRI PRAHA, 2010)

Anotace nakladatelství:
Věda je součástí reality našich životů a cestou k poznání všech Jak a Proč kolem nás. Není jen doménou bíle oděných badatelů v laboratořích -- věda především vysvětluje náš svět. Úžasné objevy dřívějších staletí jsou dnes běžnou náležitostí našich všedních dnů. Scientifica je průvodcem po základním vědeckém poznání světa fyziky, matematiky, chemie, astronomie, biologie, medicíny a geologie. Vypráví o myšlenkách a vynálezech, které připravovaly cestu moderním technologiím; věda nám umožnila zvednout hlavy od stop našich nohou v prachu až ke hvězdám.

Věda (VYDAL KNIŽNÍ KLUB, 2011)

Anotace nakladatelství:
Tato jedinečná kniha vypráví příběh vědeckého pokroku od vynálezu kola až po řešení klimatických změn ve 21. století. Zachycuje všechny klíčové okamžiky nových objevů a ukazuje, jak lidé a jejich myšlenky a vynálezy měnili náš svět. Encyklopedie Věda, vybavená nádhernými fotografiemi a názornými ilustracemi, představuje i ta nejsložitější témata jednoduchým a srozumitelným způsobem, zpřístupňujícím tak lidské vědění čtenářům všech věkových kategorií.